Afdeling
De afdeling Stedelijke Ontwikkeling bestaat uit 4 teams: Ruimtelijk Beleid, Stedelijk Beleid, Grondzaken en het team Duurzaam en Milieu. Stedelijke Ontwikkeling bestaat uit een groot aantal beleidsvelden zoals Wonen, Economie, Verkeer, Stedenbouw, Milieu en het programma Energietransitie. Er werken in circa 100 mensen vanuit Stedelijke Ontwikkeling aan de opgaven van de stad in beleidsontwikkeling en - uitvoering, projecten en programma's. Jij gaat leidinggeven aan een team van ongeveer 30 medewerkers. Zoetermeer 2040 is onze Omgevingsvisie die we als organisatie hebben uitgewerkt in de Uitvoeringsagenda en een Ruimtelijke Strategie Zoetermeer. De sociaal economische en fysieke opgave is meer dan uitdagend voor de organisatie en het bestuur en wordt in intensieve samenwerking opgepakt.
Team Duurzaam en Milieu
Team Duurzaam en Milieu bestaat sinds 2024. In het team werken ervaren en startende adviseurs samen. De opgaves van het team groeien, veranderen en vragen om een andere manier van werken. De uitdaging is om nog meer verbinding te maken tussen de verschillende werkvelden van de medewerkers van het team. Gelijktijdig vraagt het om een duidelijke taakafbakening en verantwoordelijkheden van de medewerkers. En is het nodig om intern en extern goed samen te werken aan de brede thematiek van gezondheid, klimaatverandering en duurzaamheid. De adviseurs en beleidsmedewerkers die werken aan de energietransitie doen dat binnen een vastgesteld programma Energietransitie met een eigen programmamanager en bestuurlijk opdrachtgever vanuit het college. Jouw team is daar de leverancier van kennis en kunde.
Opdracht
Je bent lid van het MT van de afdeling Stedelijke Ontwikkeling. Geeft leiding aan je team vanuit je ruime ervaring als (interim) manager in het ruimtelijk domein. Toegankelijk voor de medewerkers die centraal staan in je werk. Je bent bekend met de inhoud van stedelijke ontwikkeling en samenwerking met het sociaal domeinen stuurt op processen. Je bent open, communiceert helder in woord en schrift en geeft sturing op hoofdlijnen en belegd de inhoudelijke verantwoordelijkheid bij de professional. Je werkt vanuit ervaring in een politiek-bestuurlijke omgeving en bent aanspreekpunt voor bestuurders en het management.
Als manager van het team Duurzaam & Milieu sta je voor de uitdagende taak om richting te geven aan de beleidsontwikkeling en uitvoering van de stad Zoetermeer. Samen met jouw team van zeer gedreven medewerkers draag je bij aan de stedelijke ontwikkeling en de ambitieuze doelstellingen van Zoetermeer. Je gaat leiding geven aan een team dat verantwoordelijk is voor de ontwikkeling en uitvoering van milieu- en groenbeleid en medewerkers die werken in het gemeentelijk programma Energietransitie. Nauwe samenwerking met andere afdelingen, het programma Energietransitie en stakeholders om tot oplossingen te komen behoren tot je dagelijkse taken.
- De aangeboden kandidaat heeft in de afgelopen 6 maanden niet 3 overeenkomsten met een totale duur van 24 maanden gehad bij de opdrachtgever. (Dit criterium is niet van toepassing op kandidaten die een vast dienstverband hebben bij de uitlenende partij.);
- Minimaal een afgeronde opleiding op wo bachelor niveau;
- Minimaal 5 jaar aantoonbare werkervaring als leidinggevende of teammanager bij een gemeentelijke instelling;
Functiewensen
- Minimaal een afgeronde opleiding op wo bachelor niveau in de richting van ruimtelijk domein, bestuurskunde, rechten of milieu/duurzaam;
- Minimaal 3 jaar aantoonbare werkervaring als leidinggevende of teammanager binnen het ruimtelijk domein;
- Minimaal 5 jaar aantoonbare werkervaring binnen een politiek-bestuurlijke omgeving;
- Aantoonbare werkervaring binnen het ruimtelijk domein van een 50.000+ gemeente .;